Home » Educació

Educació

Dijous 28 de setembre, 18:30 hores

José Manuel Rubio Pérez, Rosalia Molina, Miquel Casanovas Prat, Daniel Jover, Javier Morrás Pitillas

El tema de la taula d’ensenyament girarà entorn a la problemàtica i els moviments que es van generar durant la Transició en el marc de l’educació a Catalunya.

Els anys de la “Transició”, entre 1974 i 1982, van marcar un punt d’inflexió en el mon de l’ensenyament.

La caòtica situació de l’ensenyament a finals de l franquisme (insuficiència de centres, massificació, manca de gratuïtat, ensenyament autoritari, professorat mal pagat i nul·la participació dels pares) va generar una sèrie de moviments que van obrir vies cap a canvis fonamentals en el món de l’ensenyament

Aquests moviments van tenir un caràcter marcadament rupturista, unes formes radicals de lluita i una organització assembleària.

Destaquem:

Les lluites per aconseguir la gratuïtat i la gestió col·lectiva, tant a l’escola estatal (lluita contra les permanències) com a la privada cooperativa.

Les lluites dels barris per aconseguir noves escoles i instituts.

El naixement de les escoles d’adults com a centres de cultura popular arrelades en barris obrers.

Les vagues dels ensenyants, tant estatals com de l’escola privada, per millorar les seves condicions de treball i que van arribar a plantejar noves formes d’accés com el contracte laboral i el boicot a les oposicions, i el seu sistema organitzatiu en assemblees de zones, assemblees provincials i coordinadora estatal.

El desenvolupament dels anomenats processos democràtics han marginat molts d’aquells moviments i és per això que cal una revisió que pugui donar una mica de llum a el complicat moment pel que avui passa l’ensenyament.

PARTICIPANTS

José Manuel Rubio Pérez
Professor d’EGB als 70 i 80 al Baix Llobregat i en especial a l’Hospitalet de Llobregat i dinamitzador de la Coordinadora de centres d’ensenyament públic des de principis dels anys 70.
Representant de l’Assemblea d’Ensenyament Públic de Barcelona en les vagues del 1976, 1978, 1979, 1985, 1988.
Professor jubilat de secundària, actualment és membre de C.G.T., de la Xarxa Groga de l’Hospitalet de Llobregat i de l’Associació de Veins de Pubilla Casas.

Rosalia Molina (1954)
Professora
En el moment en el que ens situem, vivia en el barri del Besós; barri amb molta experiència de lluita veïnal, on intentàvem reclamar totes les necessitats del barri, que llavors eren moltes.
Vaig participar en les lluites de la guarderia “Cascabel”, que donava acollida a moltes nenes i nens de les famílies treballadores del barri, per passar a pública, primer com a veina i després com a professora de parvulari i, més tard, quan es va construir l’escola pública, com a mestra de primària.
Actualment soc delegada sindical de CGT i participo en el moviment feminista.

Miquel Casanovas Prat (1943)
Mestre d’ensenyament primari a l’Escola Normal de Barcelona, l’any 1972.
Vaig realitzar tasques d’educador i dinamitzador sociocultural a l’Escola d’Educació de Persones Adultes Miquel Martí i Pol en el marc del Projecte comunitari del Barri de l’Erm de Manlleu, 1978–2007.
Actualment: Secretari de l’Associació de Veins del Barri de l’Erm i de Jameiat Essalam, Manlleu. Soci col·laborador de l’Associació Malians d’Osona Vic/Manlleu. Soci col·laborador de l’ACA Peña Flamenca de Manlleu. Membre dels Colectivos de Acción Solidaria, C.A.S.: Federació d’Associacions Promotores del Desenvolupament Comunitari.

Daniel Jover
Va participar directament del 1978 al 1983 en la experiència de la Cooperativa Gregal i ha sistematitzat aquesta experiència com autogestió en el marc d’altres projectes i iniciatives interrelacionades amb els models autogestionaris i d’economía solidaria. Soci-fundador de l’equip “Promocions”, membre del Centro de Estudios Cristianismo y Justicia, de la Universidad Paulo Freire i de la Xarxa d’Economía Solidària

Javier Morrás Pitillas
Mestre d’EGB i posteriorment d’educació secundària, vaig participar desde 1974 en el moviment d’ensenyants i barris. En concret en el tancament de l’Escola Tramuntana al Carmel (1975) i en la lluita de l’Escola Sóller al barri de Porta en el moviment d’”Escoles en lluita”(1976-1979).
Actualment soc professor jubilat i participo en l’Ateneu “La Bóbila” del barri de Porta.

Selecció de cartells i enganxines al atzar, dispossem de moltes més: